LINKÖPING

Ungefär såhär såg dagarna ut i Linköping:

Ps. För er som inte orkar läsa hela texten kan endast titta på schemat för att se ungefär vad vi gjorde. Ds.

måndag morgonen gick jag upp 4. Åt lite frulle och packade ihop det sista. Mamma skjutsade mig sen till busstationen där jag och Rebecca tog 676 mot Stockholm. Det var i stort sett bara jag och Rebecca som pratade på bussen, alla andra sov. När vi sen var framme vid Tekniska tog vi tunnelbanan mot T-centralen. Därifrån gick vi se mot pendeltågen. Vi hittade vårat tåg ganska snabbt, och eftersom vi typ hade en timme till godo gick vi upp och satte oss i vänthallen. Tåget gick vid 7 ungefär. Det var ett fräsch tåg fast det bara var 2:a klass vi åkte. Var riktigt mysigt att pka tåg faktiskt (hade aldrig gjort det innan). När vi var framme i Linköping tog vi en buss mot Universitet och på bussen var det massor med andra tjejer med resväskor. Rebecca och jag antog att de också skulle vara med på Quintek. När vi var framme tog jag och Rebecca kommandot och ledde hela tjej"tåget" mot Quinteks lokaler. Där fick vi träffa alla tjejer, vi fick fika och en röd mapp där vi kunde samla alla broschyrer. Sen var det dags för intro - hur det är att vara student på LiU. Det var riktigt intressant att lyssna på. Sen var det dags för lunch och då fick vi lunchkort som vi kunde använda. Fanns typ 4 olika maträtter att välja mellan jag valde... Korvstoganoff. Efter de var det lite rundvandring på Campuset. Och efter det institutiosbesök. Klockan 17 mötte jag och Rebecca upp Sofia och Melina för att sedan röra oss vidare hem till deras lägenhet, som tyvärr låg lång bort från skolan så Rebecca och jag fick först åka in till stan med buss för att sedan åka tillbaka igen förbi skolan och hem till tjejerna. Under bussresan hände så många sjuka grejer. Rebecca och jag skrattade oss igenom hela. Väl hemma hos tjejerna lagade vi ihop en jättegod köttfärspaj och sen åt vi också äppelpaj med vaniljsås till Pretty Woman. Efter de somnade vi som två stockar i deras bäddsoffa.
  • 10.00: Ankomst till Tekniska högskolan vid Linköpings universitet
  • 10.30-12.00: Introduktion, ”Hur är det att vara student på Tekniska högskolan vid Linköpings universitet?
  • 12.00-13.00: Lunch i studentmatsalen Kårallen.
  • 13.00-13.45: Rundvandring på campusområdet i Valla
  • 14.00-16.50: Besök på någon av Institutionerna för Matematik, Datavetenskap, Systemteknik, Fysik/biologi/kemi, Ekonomi, Teknik eller Medicinsk teknik.
  • 17.00: Samling och hämtning av bagage. Värdar hämtar upp.
På tisdagen sen var det dags att gå upp 7. Åt frukost hos tjejerna och sen cyklade vi till skolan med Melina. Besök på instution igen. Kommer inte riktigt ihåg men jag tror att vi åkte till Campus Norrköping direkt på morgonen. Där gick vi på "föreläsningar" om Campus Norrköping. Åt lunch på nån "restaurang" och sen gick vi till Visualiserings centret. Det var asballt, tittade på en Darwin-film i 3D i en glob, typ som Cosmonova i Stockholm. Gick runt där och fick massor med häftiga saker. Både bussresan dit och hem sov jag och Rebecca för vi va så jävla trötta. När vi va tillbaka i Linköping cyklade vi hem med Sofia. Jag duschade och Rebecca pluggade. Sen gjorde vi oss fina inför studentsittningen som var sjukt rolig. God mat och grymt bra bordskamrater fick vi. Efter sittningen var det bara att skjutsa Rebecca hem på cykeln och sen somnade vi återigen som två stockar.

Tisdag

  • 11.00: Avresa till Campus Norrköping.
  • 11.45-12.30: Lunch på Campus Norrköping.
  • 12.30-16.30: Besök på Campus Norrköping och besök på Visualiserings center
  • Ca 17.00: Tillbaka i Linköping
  • 18.40: Studentsittning
Sista dagen kom fort. Vi började dagen med att skugga en student på hennes föreläsning, Programmering. Det va väll sådär, lite svårt att hänga med när läraren pratade på engelska. Efter de var det dags för lunch, amerikansk hamburgare med klyftisar. Sen gick vi på föreläsning om att studera utomlands. Sen var det dags för kursutvärdering och avslutning. Då var det dags att bege sig hem till lilla Norrtälje igen. Jag och Rebecca gick först till OKQ8 där jag laddade på mobilen och vi köpte lite gott till tågresan hem. Träffade på Cornelia på tågstationen, visade sig att hon skulle ta samma tåg men i en annan vagn. Men Rebecca och jag var tvugna att plugga hela resan hem då vi hade Svenska nationella redovisning dagen efter. Vid 8 ungefär va jag hemma och då åt jag middag, pluggande och duschade. Och sen slocknade jag i sängen av utmattning.

Onsdag

  • 08.00: Avlämning av bagage.
  • 10:00 Skugga en student
  • 12.00-13.00: Lunch i studentrestaurangen Kårallen.
  • 13.00-15.00: "Att studera utomlands".  Kursutvärdering och avslutning.
  • 15.00: Avresa till tåg- och busstationen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0